Fredag 25/2 - Shopping

Hallå igen!

Idag har varit en bra dag!

Började med att lyssna på en galen tjej hela förmiddagen som gick igenom tjocka pärmar om ISO Standarder och hur alla system i datorn fungerade.. Otroligt tjötigt, men samtidigt helt okej. Riktigt skön tjej som babblade på om allt och ingenting.

Hade samtal om våra länder under lunchen och vi berättade för henne att vi tyckte vissa saker var så konstiga. Typ den gigantiskt stora suggan (såg ut som ett vildsvin typ) som sprang förbi två meter bredvid oss på trottoaren när vi stog och väntade på bussen en morgon. Vi tyckte det var så coolt att vi knäppte kort på den, och alla indier runt omkring tittade lika konstigt som de brukar göra på oss.. (Sa jag förresten att det var en bil som stannade och tog kort på oss genom rutan härom kvällen? haha)
Och så har tjejerna här kommit igång lite och tycker det är jättekul att prata med oss, så idag har ena tjejen förklarat hennes liv lite för oss. Mycket intressant faktiskt, och MYCKET olikt Sverige!

Hon berättade att hennes pappa och hennes nuvarande mans mamma jobbade på samma jobb, så mamman och hennes man hade kommit med ett bra erbjudande till hennes pappa. Deras son hade bra jobb, fint hem och fin familj, vilket verkade vara det ända som betydde något.. Så de hade helt enkelt lagt "bud" på henne. Hon var då i 18-19 års åldern.. Från början ville hon inte alls gifta sig, men ju mer hon tänkte på det desto mer ändrade hon sig. Så tillslut tänkte hon att det kanske var en bra idé att gifta sig ändå. Hon gjorde det och har nu varit gift i ett år med sin fyra år äldre man, och hon är 21 år. Vi frågade också vilken ålder det är normalt att man får barn i, och hon svarade inte riktigt, men berättade att hon själv kunde tänka sig det efter tre års äktenskap.

Vi har också pratat med en kille från USA som är här och hjälper till med maskinerna. Vi mötte honom först i matsalen där han frågade vad vi tyckte om maten. Jag svarade precis som jag tycker och äntligten höll någon med mig. Han tyckte likadant! Vi pratade med honom lite senare igen, och då berättade han att han i stort sätt varit i alla länder där Sandvik har fabriker och att Indien var en av de sjukaste.. Hans kommentar om landet var "God, this place is so nasty!" Känns ju bra, hah.. Men håller nog med honom faktiskt. Det är skitigt och dammigt och snuskigt typ överallt förutom i fabriken och Guest House!

Idag efter jobbet åkte vi med en tjej och vår privatchaufför till ett gigantiskt shoppingcenter. Eller två stycken var det faktiskt! Så har premiär använt rupies nu och i utbyte fått ett par underbara haremsbyxor (vilket jag letade efter i Sverige innan jag åkte, men inte hittade några), en plånbok, en väska och två armband!

Som lite slutkläm sådär så tänkte jag berätta vilka enorma skillnader det är här. När man är ute och åker bil så kan man åka förbi värsta sunkiga ställena där typ 40 små skjul som folk bor i på rad står. Sen kommer det ett jättemodernt shoppingcenter mitt i, och sen står det plötsligt massa getter på vägen.. Helt sjukt. Amerikanaren tyckte som oss att dom ligger typ 100 år efter här!
True words!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Helt otroligt hur dom har det!Kan tänka mig att efter en sån här resa är ni ganska så nöjda med vårat rena Sverige!! Kul att shoppa lite idag också förstår jag! ( Är riktigt avundsjuk) Kram<3

2011-02-25 @ 20:05:43
URL: http://jullesresa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0